Voorstel: Woningbouw Plan

Verzoeken omtrent verbeteringen en uitbreiding.

ModeratorsCOLON MiladyP, Geer

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2010, 19:48

Voorstel: Woningbouw Plan

Berichtdoor Tussengas2010 » 28 Nov 2010, 23:01

Huidige status: Plan gepresenteerd, (nog) geheel niet ingevoerd.

Aanleiding plan: Tijdens de afgelopen promotieacties is in veel steden de HF gedaald ten gevolgen van het gestegen inwonersaantal. Aangezien steden op dit moment nog weinig invloed kunnen uitoefenen op het aantal inwoners, bracht dit mij op het idee om een dynamische oplossing voor dit probleem te vinden.

Hoofddoel van dit plan: Voorkomen dat steden in problemen raken door een sterke groei van spelers, veelal gevolgd door een sterke daling.
Subdoel van dit plan: Meer mogelijkheden voor steden om zichzelf te profileren

Basis idee voor dit plan: Steden bestaan uit wijken met een bepaald aantal huizen. Nieuwe spelers ‘produceren’ nieuwe woningzoekenden in plaats van inwoners. Om te groeien heeft een stad meer wijken nodig om woningzoekenden een plaats te geven, maar meer wijken brengen ook meer kosten met zich mee.

Opbouw van dit plan: Het plan is verdeeld in een basisplan en een pakket aan extra opties. Het basisplan is wat er strikt noodzakelijk is voor de werking van het plan, de opties zijn mogelijkheden die het plan aantrekkelijker maar ook lastiger in te bouwen maken. Met behulp van de opties is het mogelijk om ook het subdoel van dit plan te bereiken. Sommige opties betekenen een keuze die open staat aan danwel het forum, danwel aan Martin.

Kernbegrippen:
• Inwonerspotentiaal = Het aantal inwoners dat in een stad woont + het aantal woningzoekenden
• Woningzoekenden = virtuele inwoners van MT die een bepaalde stad willen wonen maar geen huis kunnen vinden
• Leegstand = Het aantal inwoners dat nog plaats kan nemen in een stad voordat alle wijken vol zijn (negatief aantal woningzoekenden dus).
• Inwoners = Het aantal virtuele mensen dat in de stad woont.
• Aantal Woningen = Aantal inwoners die in de stad kunnen vestigen

*optie 8 is al komen te vervalen. Ik wil echter de nummering niet meer achteraf aanpassen*
Basisplan:

Zoals gezegd bepaald het aantal spelers niet meer direct het aantal inwoners, maar het inwonerspotentiaal. Als er voldoende wijken zijn dan kunnen alle potentiele inwoners meteen in een huis komen en worden ze direct inwoner van de stad. Er kunnen echter maar een maximaal aantal mensen in een wijk dus vol = vol (oftewel, dan groeit het aantal inwoners niet).

1. Hoe wordt het inwonerspotentiaal bepaald?
In principe kan dit gewoon gaan met de huidige 2500 per speler zoals nu het inwonersaantal wordt bepaald.
(Zie ook opties 1,2)

2. Hoe bouwen / beheren we wijken?
Op dezelfde manier als de huidige wijze van het aanbesteden, afbreken (en beschrijvingen door de WHRO) als gebouwen. Dus de aanschaf en afbraak geschied met behulp van voorstellen van de BM en in het gebouwen overzicht kun je zien of er een tekort of een overschot is aan wijken. Dit betekend dus ook dat wijken gebouwd kunnen worden in de maten ‘kolosaal, groot en normaal’.

3. Hoeveel mensen kunnen er wonen in een (normale) wijk?
Open voor discussie, mijn suggestie: Aangezien de steden in beperkte maten moeten kunnen groeten, is mijn voorstel 25.000 inwoners per normale wijk. Dit geeft een maximum van 75.000 (kolosaal) per voorstel wat een groei redelijk moet kunnen opvangen.

4. Wat zijn de aanschaf kosten voor een (normale) wijk?
Open voor discussie, mijn suggestie: Deze aanschafkosten kunnen relatief laag blijven aangezien de steden alleen betalen voor het aanleggen van de straten, groenvoorzieningen en nuts-aansluitingen etc. Ik zou dan ook stellen dat dit ongeveer 500 euro per inwoner van de wijk (bij mijn vorige voorstel van 25000 per normale wijk dus 12,5M per wijk) zou moeten zijn.

5. Wat voor effect heeft dit plan op de kosten van de stad per ronde/per week?
De kosten voor een wijk zijn, in principe, de gebruikelijke 10% van de aanschafprijs per week.
Zie ook optie 3, 4, (7)

6. Wat is het effect van een tekort aan wijken?
Allereerst zal de stad niet verder groeien waardoor enerzijds de kosten voor de stad beperkt blijven maar anderzijds de ondernemers geen omzet stijging krijgen
Zie ook optie 5,6,7

7. Wat gebeurd er bij een woning overschot?
Steden betalen dan onnodige kosten voor hun wijken.
Zie optie 9

8. Heeft dit plan invloed op de HF/Crimi/Gezondheid
In basisvorm heeft ditplan geen invloed op HF/Crimi/Gezondheid
Zie optie 5,7,9,10
Laatst gewijzigd door 1 op Tussengas2010, in totaal 28 keer gewijzigd.
Voormalige functies:
Eindhoven: WHRO, loco-BM, BM (allen voor een flink aantal seizoenen)

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158

Re: Voorstel: Woningbouw Plan

Berichtdoor Tussengas2010 » 28 Nov 2010, 23:04

Optie 1:
In plaats van een inwonerspotentiaal van 2500 per speler zou het een aantal tussen de 2000 en 3000 per speler kunnen zijn, afhankelijk van de HF, gezondheid en criminaliteit (stadsbekendheid?) binnen een stad.

Optie 2: Nog niet geheel uitgewerkt in verband met complexiteit
Een stad die ondanks dat er woningzoekenden zijn geen steden bouwt, wordt minder aantrekkelijk en woningzoekenden zullen uitwijken naar een andere stad waar wel ruimte is

Optie 3:
Kosten voor wegennet kunnen komen te vervallen omdat de wegen in de wijken liggen. De kosten voor een wegennet zijn dus niet afhankelijk per inwoner maar per wijk. Dit zou echter wel een significante besparing betekenen voor de steden.

Optie 4:
(wenselijk in combinatie met optie 3) Wijken kosten aan wekelijks onderhoud 20-25% van de aanschaf prijs ipv 10%.

Optie 5:
Door de overbevolking(groot aantal woningzoekenden) daalt de HF een klein beetje. (stuk minder dus dan het tekort aan gebouwen dat ontstaat bij directe inwonersgroei

Optie 6: Lastig vrees ik
Als er een gebouwen overschot is dan kunnen woningzoekenden besluiten om het gebouw met de grootste overschot te kraken. Ze tellen dan gewoon mee als inwoners en doen dus inkopen/betalen belasting. De Gemeente zal een voorstel moeten doen om een gebouw te ontruimen tegen kosten (ME, advocaten enzo) maar heeft in de tijd dat het gekraakt is wel minder onderhoud hoeven te betalen. (waardoor laten kraken aantrekkelijk kan zijn voor steden die willen krimpen). Als de krakers ontruimt zijn worden ze weer woningzoekend.

Optie 7: Ook lastig ;)
een paar procent van de woningzoekenden gaat zich als daklozen vestigen in de stad. Ze tellen voor de inwoners niet mee als inwoners (geld om te kopen hebben ze niet) Hierdoor stijgt crimi en dalen de gezondheid en HF. Dit kan voorkomen worden door het bouwen van een opvang tehuis die de stad minder kost in onderhoud en aanschaf dan een hele wijk. (tenslotte stijgt het inwoner aantal da maar een paar % van het
totaal aantal woningzoekenden).

Optie 8: toch maar niet
-

Optie 9:
Bij een leegstand kan de HF dalen omdat de wijken verpauperen.

Optie 10: Misschien voor later... Wel leuk maar wel ingrijpend!
Doordat steden nu zelf kunnen ‘bepalen’ hoeveel inwoners ze hebben, kan het tekort/overschot aan winkels doorberekend worden via de HF in plaats van alleen direct naar de ondernemers. Dit betekend echter wel dat (alle) ondernemers in een stad ook bij een tekort aan winkels van een bepaalde sector hier ook hinder van onder vinden.
Laatst gewijzigd door 2 op Tussengas2010, in totaal 28 keer gewijzigd.
Voormalige functies:

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158

Berichtdoor Tussengas2010 » 28 Nov 2010, 23:05

Gereserveerd, voor als het lijstje met opties flink toe neemt :)
Laatst gewijzigd door 1 op Tussengas2010, in totaal 28 keer gewijzigd.
Voormalige functies:

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158

Berichtdoor Tussengas2010 » 28 Nov 2010, 23:29

Als je nieuwe, goed beschreven en bruikbare opties plaatst zal ik ze toevoegen in de bovenstaande berichten.
Laat me weten waar je denkt dat er iets aangepast zou moeten worden...
Voormalige functies:

Gebruikers-avatar
Rocket
Lid
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004, 22:57

Berichtdoor Rocket » 29 Nov 2010, 14:52

Ziet er al goed uitgewerkt uit; zal (hopelijk) later nog tijd vinden om inhoudelijk op de basis en opties in te gaan.

Ten aanzien van opties die uit eindelijk vervallen: misschien beter om de suggestie te laten staan, met opmerking (bijv. in rood) erbij dat optie is vervallen.. dan blijft duidelijk wat er wel/niet is bedacht al.
Rocket - Amsterdam - Niveau 1 - Wethouder Communicatie

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158

Berichtdoor Tussengas2010 » 29 Nov 2010, 19:42

Probleem met optie 8 was dat ik zelf al niet meer precies weet wat het was, maar het levert verwarring op als ik de nummering aan ga passen (aangezien het gehele document met wat technische uitwerkingen enzo al verzonden was, ook zonder optie 8 maar wel doorgeteld van 7 naar 9) ;) Zal inderdaad in de toekomst wel de opties laten staan en hun status updaten indien van toepassing
Voormalige functies:

Siempieunderground
Lid
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2005, 11:26

Berichtdoor Siempieunderground » 01 Dec 2010, 20:04

Tussengas2010 schreefColonLaat me weten waar je denkt dat er iets aangepast zou moeten worden...

Als je die post later zou editten, mocht dat nodig zijn, in plaats van een post te 'reserveren' en die te editten, zou het topic alweer schoner zijn. Of telt dit niet als iets wat aangepast moet worden? :lol:

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158

Berichtdoor Tussengas2010 » 01 Dec 2010, 20:58

ja, Bedacht me achteraf ook pas dat ik nu eigenlijk 4 berichten had ipv 3...
Voormalige functies:

Tussengas2010
Lid
BerichtenCOLON 158

Berichtdoor Tussengas2010 » 09 Jan 2011, 01:57

Anyway... blijkbaar vond martin de basisversie ook te veel werk (basisversie maakt alleen maar gebruik van bestaande pagina's :roll: ) dus dit hele plan uitwerken is een beetje veel werk voor beetje niks geweest :( :cry:
Voormalige functies:

Rein
Administrator
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2004, 16:55

Berichtdoor Rein » 10 Jan 2011, 07:58

We krijgen nogal wat suggesties en ideeën, de meeste kosten heel veel tijd of voegen niet altijd iets toe. Er zijn ook veel suggesties die wel goed zijn (waaronder deze) maar waarbij een uitwerking nog wat aangepast moet worden en vooral... waarbij de tijd ontbreekt om hiert mee aan de gang te gaan. En dat heeft vooral weer te maken met:

Prioriteit nummer 1: groei... dat is een lastig traject... maar wel essentieel voor de toekomst van MT.