Openbare veiling

Verzoeken omtrent verbeteringen en uitbreiding.

ModeratorsCOLON MiladyP, Geer

Geer
Werkgroep
BerichtenCOLON 498
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005, 16:33

Re: Openbare veiling

Berichtdoor Geer » 03 Aug 2011, 18:07

Eigenlijk wel een leuk idee. Alleen denk ik dat de uitvoering wat lastig wordt. Denk bijvoorbeeld aan de tijdsduur die voor de veiling zou moeten gelden. Je kunt vrijwel niet riskeren om met een hoop goederen over te blijven om 9 uur 's avonds dag voor de update. Maar nee ik zou op dit moment even niet weten hoe dat op te lossen.
Geertje - partijloos - N1 - Amsterdam

MaxximumBV
Lid
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2011, 14:07

Berichtdoor MaxximumBV » 05 Sep 2011, 14:13

Wat mij wel een goed idee lijkt met betrekking tot een veiling is het volgende:
Het gebeurd regelmatig dat er bedrijven verdwijnen (dmv: failliet, zelf opgeheven of te lang inactief). Daarbij verdwijnen alle opgebouwde bedrijven. Het lijkt mij een leuk idee als deze aangeboden worden dmv een veiling....eigenlijk zo als het in het echt gaat....kijken wat de gek er voor geeft, wordt er niks geboden (of onder een minimum) dan verdwijnen deze als nog.

Hopende op een reactie

Mvg Max (MaxximumBV)

MaxximumBV
Lid
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2011, 14:07

Berichtdoor MaxximumBV » 05 Okt 2011, 16:44

Waarvoor geen reactie?

AziveguInc.
Lid
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011, 09:41

Berichtdoor AziveguInc. » 05 Okt 2011, 20:10

Hoewel dat wel leuk zou zijn, zie ik een paar problemen.
Eerst is: aan wie betaal je dan? Ik zou denken de stad, maar die kan geen bedrijven runnen. En, wie onderhoudt personeelscontracten, kwaliteit en verkoop/winst in tussentijd van geen verkoop?
ten tweede; Zou het het niet moeilijker maken voor beginners zijn om te spelen? Als een grote bedrijf met veel winkels binnen een sector verdwijnt, dan zijn er echte hoogtijdagen die ontstaan binnen een stad. Zoals in Groningen toen er ineens veel tankstations waren. Velen hebben goed geld verdiend toen en anderen konden hun voet in de grond zetten. Ook weet ik dat als iemand veel bedrijven heeft in een sector dat het het weer moeilijker maakt om te kunnen concurreren. Zo was het dat in Amsterdam twee mensen streden om de scootermarkt. Het zat honderden in de min en er was geen kans dat jij het als beginnende ondernemer kon overleven.
ten derde: Wat doe je als niemand de bedrijf wil? Dump je het dan? Als dat het geval is, gaat er een geld bedrag mee gemoeid?
Ten vierde: Wie regelt de verkopen? Je moet ook ervoor zorgen dat er geen belangenverstrengelingen zijn. Straks gaan er vriendjes prijzen rond en wordt het heel veiling systeem corrupt. Er gebeurde in het verleden ook zoiets. Toen verkochten men hun bedrijven aan elkaar voor een lage prijs. Daarna zou de vriend/koper het weer verkopen voor een veel hogere prijs en veel winst maken.
Ten vijfde: wie mag kopen en wiens bedrijven komen wel op de markt? Er gaan zoveel n6'ers weg, dat het waarschijnlijk een logistieke probleem zou veroorzaken. Ook, moet je n'6ers of n5'ers er ook toe laten? Als je dat niet doet dan hebben beginners het moeilijker. Als je het wel doet is het een stuk meer complex voor hen en dreigen ze veel eerder failliet te gaan.
Ten zesde: Is het landelijk geregeld (dus alle MT steden onder 1 koepel) of regionaal geregeld (dus elk stad zoekt het zelf wel uit). Dit heeft ook een beetje te maken met vraag 4. Ook is er dan een mogelijkheid om het niet te doen? Je moet ook weten wie het regelt, want wie betaal jij nou precies? En wat als de veilingmeester niet aanwezig is. Je hebt dus goed geld betaald maar je krijgt je bedrijf niet.

Ik wil niet de veiling idee afkraken, want ik vind het zelf een leuk idee. Maar naar mijn inzien zijn dit toch erg grote problemen, vooral 4 is een gevaarlijk situatie. Ik was zelf ook voorstander van dit idee, en als iemand een goed oplossing voor alle punten kan vinden, zou ik ook voor stemmen.
Een ijsbeer met vijf