Oneindig veel winkels opstarten

Stel als beginner hier al je vragen over het spel.

ModeratorCOLON MBC

StefanJ
Newbee
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013, 11:08

Oneindig veel winkels opstarten

Berichtdoor StefanJ » 16 Jan 2013, 11:19

Goedemorgen,

Ik ben weer eens met dit spel begonnen (heb het al een keertje kort gespeeld). Maar ik kom toch wel een vreemd iets tegen.
Ik heb net 2 winkels opgezet. maar ik zet hieronder even een verlies- en winst staatje om te laten zien hoe mijn omzet er nu uitziet per winkel:
Omzet: 800.000
Inkoopwaarde omzet: 400.000
Marge: 400.000
Reclame: 120.000
Personeel: 10.000
Brutowinst: 270.000.

Nou kost het mij 180.000 los, en nog eens ongeveer 180.000 voor het bouwmateriaal. Dat komt neer op de totale opstartkosten van 360.0000.

Dit zou betekenen dat ik in 1,5 ronde alweer mijn opstartkosten heb terugverdiend, en dit zal waarschijnlijk nog sneller worden zodra mijn winkel-kwaliteit verbeterd.

Met de wetenschap dat je 5 ronden achter elkaar rood mag staan kan ik dan toch oneindig veel groentewinkels opstarten? Met de enigste beperking dat ik af en toe mijn hoofdkantoor moet uitbreiden.

Het lijkt mij namelijk niet realistisch, maar ik weet niet of jullie hier ook ervaring mee hebben...

aborah
Lid
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2010, 12:45

Re: Oneindig veel winkels opstarten

Berichtdoor aborah » 16 Jan 2013, 20:08

Klopt helemaal :) Megatycoon is niet altijd realistisch :) Zo is bij mijn bakker een standaard brood € 4 en die wordt altijd helemaal uitverkocht :D

StefanJ
Newbee
BerichtenCOLON 4

Berichtdoor StefanJ » 16 Jan 2013, 21:05

aborah schreefColonKlopt helemaal :) Megatycoon is niet altijd realistisch :) Zo is bij mijn bakker een standaard brood € 4 en die wordt altijd helemaal uitverkocht :D

Het hoeft niet helemaal realisitisch te zijn, maar ik zou toch verwachten dat veel geld verdienen een van de hoofddoelen is. Maar met deze wetenschap is daar geen kunst aan: Je opent gewoon oneindig veel winkels, en binnen een week heb je alle kosten eruit en maak je wekelijks gigantische winsten......

AziveguInc.
Lid
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011, 09:41

Berichtdoor AziveguInc. » 16 Jan 2013, 22:00

daar zijn vaker klachten over. Wacht totdat je meer dan €500mln aan vermogen heb, dan word er gewoon keiveel geld van je rekening afgeschreven zonder dat het iets betekent. Het zou in plaats zijn om beginners een kans te geven, maar ik weet niet welke kans want je kunt ook maar maximaal 500 winkels bouwen, waarvan gh's dubbel tellen en fabs+levs driedubbel.
Ook kan de stad ontiegelijk veel geld verdienen en is een stad dat verlies draait eigenlijk heel bizar (is al meer dan drie jaar geleden en dat kwam door slecht voorbereiding van een reclame actie).
Niets in dit spel is echt realistisch.
Een ijsbeer met vijf

Rein
Administrator
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2004, 16:55

Berichtdoor Rein » 17 Jan 2013, 11:09

Om die reden is een hoofdkantoor ook gemaakt. Als je die uitbreidt zal je zien dat je overhead behoorlijk gaat stijgen. Daarnaast stijgen ook je personeelskosten naarmate je hoger komt. Uiteraard is het niet 'zomaar' dat het opstarten goed te doen is (zeker als je al eerder hebt gespeeld). We willen niet dat men gelijk afhaakt als het heel moeilijk is om winst te maken.

StefanJ
Newbee
BerichtenCOLON 4

Berichtdoor StefanJ » 17 Jan 2013, 13:11

Bijzondere redenatie. Het gaat er volgens mij niet om dat het redelijk simpel moet zijn om winst te maken, maar vooral de hoogte ervan. Binnen 1,5 ronde de aanloopkosten terugverdient hebben is, lijkt mij, veel te snel. Ook de extra kosten die je voor de overhead krijgt zal de winst slechts dempen.

Mijn winst per winkel is nu 270.000 per ronde. Als daar de kosten van het hoofdgebouw niveau 10 afgaan (85.0000.000 / 500 winkels = 170.000 per winkel). Daar gaat nog grofweg 20.0000 extra personeelskosten per ronde af en dan houd je nog een winst over van 80.000 per (startende, het schijnt dat de omzet nog enorm omhoog gaat door de verbetering van de winkel d.m.v. reclame) winkel. Dat betekent een wekelijkse winst van minimaal 40.000.000 (500 winkels). En het enigste wat je hiervoor hoeft te doen is rustig de upgrades (54 rondes) van het hoofdgebouw af te wachten?

Ik zou het toch jammer vinden als het zo makkelijk zou zijn om winst te maken bij dit ,op het eerste gezicht, leuke en uitgebreide spel. :(

AziveguInc.
Lid
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011, 09:41

Berichtdoor AziveguInc. » 17 Jan 2013, 20:25

misschien iets (dat ik eerder heb voorgesteld) is dat jouw bedrijven afhankelijk zijn van vergunningen. Je kunt dus voor 1 seizoen een vergunning kopen bij de stad en dan kun je winst maken. Als je het niet koopt, dan sluit je winkel per direct.
Een ijsbeer met vijf

StefanJ
Newbee
BerichtenCOLON 4

Berichtdoor StefanJ » 18 Jan 2013, 12:14

Ik zie nu wel dat ik niet helemaal oneindig veel winkels kan maken.....

Ik was in de veronderstelling dat je oneindig veel schulden mocht hebben zolang je die maar weer binnen 5 rondes kwijt was.
Ik kom er nu wel achter dat ik geen goederen meer kan inkopen zodra mijn saldo onder de 500.000 negatief komt (ik heb nu dus een winkel zonder voorraad... :( EDIT: opgelost door een lening af te sluiten :D )

Ik ben in ieder geval wel blij dat dit er is. Hierdoor kan ik niet in de eerste ronde die ik speel gelijk 15 winkels opzetten maar zal ik toch enigszins moeten opbouwen.